"Cazul Țundrea" - Crimă, justiție și un adevăr cutremurător


Dacă ești fascinat de povești true crime și vrei să vezi cum un caz real prinde viață pe scenă, „Cazul Țundrea” la Teatrul Apropo îți oferă exact acest mix între investigație și dramă, oferind o profundă temă de gândire asupra nedreptății. Inspirat dintr-una dintre cele mai șocante și mediatizate erori judiciare din România, sceneta te supune la o gamă largă de emoții, predominând cu un sentiment neliniștitor de suspans, ilustrând perfect misterul cazului de omor al unei fete de doar 14 ani.

Ilustrat într-o manieră modernă, ,,Cazul Țundrea” începe cu o explicație amănunțită a unui caz real de crimă, descris de Ana Monica Vîlcu, ce face parte din echipa de research, lăsându-ți din prima un sentiment de tensiune și neliniște. Punctul de gravitate al scenetei este transmis din incipit: un semnal de alarmă față de neprofesionalismul și indiferența sistemului de justiție din țara noastră. Sceneta ilustrează ulterior, în ordine cronologică, interogatoriile urmate ca și o consecință a crimei. Sceneta este jucată de maximum trei actori, majoritari fiind Șerban Melnic și Cosmin Gaspar, ce își schimbă între acte personajele jucate. În ciuda faptului că Șerban Melnic a fost nevoit sa își schimbe atitudinea drastic, având personaje antitetice, a reușit să execute și să ducă nivelul sentimentului transmis către public la absolut printr-o prestație impresionantă. Același sentiment de apreciere s-a resimțit din partea spectatorilor și pentru Cosmin Gaspar și Ana Monica Vîlcu, ce au reușit sa aibă o prestație plină de pragmatism și de mesaj. Talentul celor trei actori este reliefat de versatilitatea rolurilor însușite: Șerban Melnic - Gheorghe Avram, unul dintre suspecți, și Ion Diaconescu, procurorul lui Țundrea și lui Avram; Cosmin Gaspar - unul dintre suspecți, Marcel Țundrea, și procurorul lui Ion Diaconescu; Ana Monica Vîlcu - naratorul poveștii, o doamna batrână din sat și anchetatorul suspecților..

Pe tot parcursul scenetei de teatru, recuzita și îmbrăcămintea personajelor este simplă, accentuând faptul că este o situație foarte gravă ce nu a necesitat tipologii de persoane ce sunt rar de găsit sau specifice, ci doar o generalizare a unei incompetențe continue ce se întâmplă în țara noastră. Sub un text perfect conturat de Șerban Melnic și Cosmin Gaspar, sceneta reușeste a trage un semnal de alarmă, nu doar pentru neprofesionalismul și indolența ce se întâmplă în sistemul de justiție, dar și lipsa principiului de nevinovăție, ce este urmat de o dorință morbidă a personajelor ce au ,,un anumit statut în societate” de a intimida suspecții prin acte de violență și de înjosire la interogatorii. După ce sceneta creionează perfect neputința și nepăsarea organelor competente de justiție de a își îndeplini datoria așa cum trebuie, aceasta se termină cu o imagine impresionantă a lui Țundrea, ce este personajul în jurul căruia se pune atenția ce sumarizează toată această șaradă a sistemului de justiție cu un citat superb.

Toată experiența pe care am avut-o în Teatrul Apropo a fost impresionantă, de la locația foarte mică ce a ținut cuprinsă atâta emoție până la fiorul de pe spate și sentimentul de neliniște pe care l-am avut după ce am părăsit sala. Pot spune că ,,Cazul Țundrea”, sub regia Anei Monica Vîlcu, lui Cosmin Gaspar și lui Șerban Melnic, a fost o experiență impresionantă, interesantă, fiind prezentată într-un mod modern și care cu siguranță m-a lăsat pe gânduri despre ce este într-adevăr dreptatea și dacă ea chiar ea este aplicată corect în țara noastră. Vă recomand experiența scenetei ,,Cazul Țundrea”, acesta reușind să vă scoată dintr-o bulă a ,,perfecțiunii” și să pună adevărul în față, fără perdea.


Text: Șerban Melnic și Cosmin Gaspar
Documentare, regie, distribuție: Ana Monica Vîlcu, Cosmin Gaspar, Șerban Melnic
Asistență de regie: Radu Popescu
Scenografie: Nairam. Marian Văsii
Sound design: Alexandru Barbu
Proiecții: Irinel Banu
Afiș: Diana Butnaru

Aryan-Ștefan Ciocîrlan
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)